HTML

Tanulmány sugárút 9.

Elindultam egy úton. Néha rögösnek, néha simának, aszfaltozottnak tűnik. Remélem hogy sugárút ez, remélem hogy a város szíve felé vezet, ahol jelképes táblára nagy betűkkel az van írva: "Gyermekbarát Oktatási Centrum".

Friss topikok

  • priszcilla: Szia! Én úgy emlékszem hogy Rosenbergről ERIC-en találtam anyagot, de mindenképpen online adatbáz... (2009.05.04. 00:46) OTDK dolgozat I.
  • Csavarhúzós: Sőt tanároknál eleve annak tandíjkedvezmény, aki tanárnak is megy, mert sok a "szabad bölcsész", a... (2008.03.06. 00:01) (Kompetencia)fejlesztés a felsőoktatásban
  • Csavarhúzós: Nem csak az omló vakolatról van szó. Az iskolák informatikai felszereltsége többnyire siralmas. És... (2008.02.09. 09:32) Ki mit tud a digitális táblákról?
  • Vörös Erik: és utólag sem lesz gáz? (2008.01.24. 11:37) Nyilatkozat
  • priszcilla: Akkor megint kiderült, hogy a kérdés lényegét tekintve egyet értünk. :) Szerintem is szükség van a... (2007.12.14. 23:16) Lamperth Mónika és az új magyar abszurditás

Linkblog

2007.05.10. 04:05 priszcilla

Ki mit tud a digitális táblákról?

Mondjuk azt sokan, hogy jön egy nagy szörny és bekebelezi a Földet. Ja nem, csak a magyarokat és először csak a gyerekeket. Vagy mégsem? De még mielőtt belelovallnánk ebbe magunkat, érdemes lenne megnézni, hogy az a hatalmas nagy ellenvéleményáradat, ami megtámadta az országot a digitális táblákkal kapcsolatban, mégis honnan ered? Tartok tőle, hogy nem a Kárpátokon túlról, hanem inkább az üveghegyen innen, ahol a kúrta farkú malac túr - ugyanis a legveszélyesebb fegyverként bevetett vádak a tábla ellen sokszor nem a valóság talaján nevelkedtek. Miért?

Mert az első és egyik legfontosabb elem, amit sokan nem tudnak az, hogy a digitális táblákat Európai uniós pályázati forrásokból fogják felszerelni, vagyis most még van egy kiírás arra vonatkozólag, hogy az iskolák informatikai rendszerét fejlesztendő, az EU támogatást nyújt, ugyanakkor ha ezt a lehetőséget most nem használjuk ki, legközelebb csak 2013-ban adódik erre alkalom. Tehát meg van kötve az állam keze abban, hogy mire költheti a felvehető összeget, ami kb. 40 milliárdra tehető. Tehát a kérdés nem az, hogy ha már van pénzünk mire költsük (bár már ezen gondolkozni is egy egészen kellemes probléma lenne), hanem az, hogy: kell a magyar iskolák informatikai rendszerét fejleszteni, - az egyébként szintén esedékes iskola-felújítások mellett - vagy nem kell (ez meg egy jóval egyértelműbb).

Sokan támadásaikat arra alapozzák, hogy miközben lesz tábla, mállik a vakolat és különben sincs se kréta, se zsebkendő. Bizonyára nekik újdonság lesz, hogy a kormány a második Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT II) keretében 150 milliárd forintot fog költeni iskola-felújításokra, úgy mint új táblák, vakolat, világítás, kréta, stb. Az ilyen intézményi felújítások a Regionális Operatív Programok alá tartoznak, ami annyit jelent, hogy a régiók, önkormányzatok felelnek ezek megvalósulásáért (csak úgy, mint az esetleges iskola-összevonásokért). Ehhez képest az „intelligens iskola” program, aminek része a digitális táblák beszerelése, mindössze ugye 40 milliárdból fog megvalósulni (a szükséges eszközök, szoftverek, a beszerelés és a tanárok képzése is), és ez, az előbbivel szemben a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) része. Összegezve az eddigieket, elmondhatjuk, hogy az az összeg, ami rendelkezésünkre áll az iskolák infrastruktúrájának javítására, nem használható fel sem tatarozásra, sem mázsányi kréták felvásárlására, sem pedig az államháztartási hiány csökkentésére, ugyanis a pénzek elköltésére szigorú keretet szabnak a pályázatok. De ez nem is lenne szükséges, hiszen az előbb említett intézményi felújításokra több mint háromszor akkora összeg áll majd az önkormányzatok rendelkezésére, mint amennyi esetlegesen az interaktív táblák beszerelésére! 

Egy másik vád pedagógiai oldalról közelít: mi lesz szegény diákokkal, ha már azt sem kell szemléltetés nélkül elképzelniük, hogy a frontális csapadékképződés hogyan zajlik , az univerzum hogy néz ki és hogyan működik, hogyan zajlanak bizonyos kémiai jelenségek, és még sorolhatnám. Szerintem maximum az lesz szegény gyerekkel, hogy több esélyt kapnak arra, hogy értsék is, értelmesen feldolgozzák, és így meg is tartsák memóriájukban a jelenséget. Azért nagyon fontos, hogy a kettőt ne keverjük össze: ez ugye nem ugyanaz, mint amikor egy mesében a boszorkányt készen kapja a kicsi a többi szereplővel együtt. Ezek olyan tényanyagok, amiket nem lehet csak úgy elképzelgetni, mert amiről nincsen sémánk - mentális reprezentációnk, azt manipulálni, fejben változtatni sem tudjuk. Számos kutatás igazolja, hogy amit szemléletesen ábrázolunk, azt jobban tudjuk kötni ahhoz a belső térképhez, ami fejünkben létezik a világról, és így tovább meg is marad az információ.

Egyébként meg nem kell csodákat várni ettől a táblától, mert nem csodaszerről van szó, nem gyógyítja a rákot, "csupán" egy újabb eszköz a tanár kezében, amit felhasználhat jó esetben arra, hogy kinyissa a világot a gyermek számára, hogy aztán felnőve ő is képes legyen arra, hogy magabiztosan elboldoguljon a média világában és azt saját valós céljainak elérésére használhassa, és tudását gyarapíthassa vele. Azt pedig nem is hangsúlyozom külön, mert magától értetődő, hogy a XXI. században az boldogulhat, aki ezen képességekkel rendelkezik. Ma már aki egy e-mailt nem képes megírni, azt meg mi vagyunk képesek leírni. Nem sok komoly ember rukkol ma már elő egy javaslattal vagy önéletrajzzal kézzel papírra megírva, ugye?

És egy kis kitekintés: Azt sem mondta senki, hogy ez lenne az Egyetlen, Nagy és Magasságos eszköze az iskolarendszernek. Én azon az oldalon vagyok, hogy kell a tábla, és kellenek a szemléletes elemzések, ábrázolások, videók, képek ahhoz, hogy szervezettebb legyen a gyermekek fejében a tudás, ugyanakkor kellenek drámajátékok, kreatív feladatok, együttműködésen alapuló csoportmunka, és még sorolhatnám. De az eszköz nem minden, a tartalmon legalább ekkora hangsúly van! Ránk férne egy nagy revízió a tananyagot és a tantárgyakon belüli számonkérést illetően (is) -főleg most, hogy az érettségi is kompetencia-alapú. A gondolkodás képességét kellene ösztönözni és többek között ennek a képességnek a meglétét kellene számon kérni is, nem pedig 1essel díjazni, ha valakinek egy irodalmi vagy más mű elemzése kapcsán eredeti gondolatok is eszébe jutnak. Ugyanis a világ is változni látszik: nap mint nap lap toppal mászkálunk (vagy fogunk mászkálni éveken belül) mindenhova, az ismeretanyagokat egy-két kattintásra letölthetjük, tehát a használható tudás nem abban rejlik majd, ha megmondjuk hány testvére volt II. Józsefnek (ha az írott szöveget sikerült egyáltalán megértenünk), hanem abban, ha értelmesen szervezni tudjuk az életünket, eligazodunk a média, a gazdaság, a művészet, a jog, az államigazgatási rendszerek világában, képesek vagyunk kezelni a stresszt, megoldani konfliktusainkat, önismeretre és emberismeretre teszünk szert. Mindennek alapja pedig az általános iskolai oktatásban abban rejlene, ha a gyerekek olyan kérdésekre tanulnának meg válaszolni, mint hogy ki vagyok én, milyen is a világ, és hol vagyok én benne. Érdekes, hogy a mai életben ezek tűnnek a legfontosabbnak, és pont ezek maradnak ki az iskolákból?

14 komment · 3 trackback

Címkék: lexikai tudás digitális tábla interaktív tábla tiop intelligens iskola program nft


A bejegyzés trackback címe:

https://tanulmanyut.blog.hu/api/trackback/id/tr1873525

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: редуктор 1ц2у-100 2019.03.27. 19:58:40

Coco Chanel 20 aranyköpése - IFL Gazdaság

Trackback: ц2у 100 редукторы 2019.03.27. 02:39:10

Hír - Itt az 1.5 RC1 - Webáruház készítés Magento alapokon.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bősz boszi · http://boszboszi.blog.hu 2007.05.10. 09:57:28

Köszi priszcilla:-)

én nem tudtam, hogy a tábla meg az egyéb felújítások stb. két külön kasszáról megy. (bizti így van?)

ami az érettségi kompetencia-alapúságát illeti... én csak a saját tárgyamról tudok beszélni...esküszöm, nem érzem rajta.
mármint, szerintem a kompetencia nem arról szól, hogy feleletválasztós tesztben rákérdezünk apró tudásmorzsákra, nem?
mert szeretnék én elgondolkodtatva tanítani, meg szánok is erre időt, de mindig ott van hátul a fejemben, hogy na és akkor mindebből mi kell majd az érettségihez.
ismered egyébként az IB-t? (International Baccalaureate, tanítottam benne két évig, és ők szerintem nagyon jó példa arra, hogy hogy lehet egységesen értékelni a diákokat úgy, hogy közben a tanároknak is óriási szabadságuk van. akár a tankönyvválasztásban is. ahol most tanítok, ott ugyanis az van, hogy bár dönthetek én úgy, hogy x könyv helyett y-t vetetem meg a diákokkal, csak irtózatosan megszívom, mivel az érettségi egy az egyben az x könyvön alapszik.)

tegnap vagy egy órát kutattam a digitális tábláról szóló -szerintem nagyon normális cikk után, de már sehol nem lelem...:-(



hella5 2007.05.10. 13:29:26

Nem a tábla beszerzése a baj, ez csak egy eszköz. Kéne rá digitális tananyag, amit használni tudunk rajta.
Ez az én tantárgyaimnál nincs meg. A SDT-be feltöltött anyag katasztrofális, de erről már írtam neked. Azt meg nem vállalom, hogy a többszáz gyerek tanítása és egyéb iskolai feladatok mellett még minden órára fejlesszek is egy digitális tananyagot. Nem is értek hozzá és időm sincs rá.

Ha ez a tábla nem interaktív, akkor gyakorlatilag nem ér többet egy filmvetítésnél.
A kérdés az, hogy megvannak- e a magyar nyelvű interaktív tananyagok hozzá?


Ha valaki meg az eredeti gondolatra 1est ad, az hülye.

priszcilla · tanulmanyut.blog.hu 2007.05.10. 19:07:42

Boszi:
Az teljesen biztos hogy a felújítás és az infrastruktúra, vagyis a tábla két különböző kassza, különböző projekt, ráadásul nem is állami pénz.

IB? Hogyne ismerném!! :) :) Nekem is példaértékű, amilyen tanítás ott folyik! Rengeteg módszer, tananyag, meg egyáltalán szellemiség olyan, amiből sokat át lehetne venni. Csak nem a Karinthyban tanítasz? Én oda jártam :) (jó, anyagi okok miatt nem az IB-ra, hanem a kéttannyelvű részbe, de hát azért persze tudom, hogy hogy ment ott a tanítás)

Meglep amit mondasz az érettségiről. Mindezt ráadásul pszichológiából? Vagy? És melyik szinten?

Hella:
Valóban attól lenne igazán jó a tábla, ha lenne rá anyag. De ha jól tudom, a szoftverek fordítása és készítése még javában zajlik, pl. a Fazekasban a tanulókat is bevonják a digitális tananyagok készítésébe. Ahogy egyre több helyen lesz tábla, szoftver és digitális tananyag is egyre több lesz.

Eredeti gondolatra meg sajnos sokan adnak 1est :S A környezetedben nem?

hella5 2007.05.10. 20:52:00

Szerintem nem nagyon van ilyen a környezetemben. Ezért is vagyok szomorú a bezárásunkon, mert a miénk nagyon jó szellemű iskola.


A Fazekas rajtam nem nagyon segít, én szakképzésben tanítok. Itt tényleg naprakész anyagokra lenne szükségünk, de nemhogy digitálisan, még írottan sincs sokszor.
Egyes tantárgyakhoz használható tankönyvek sincsenek, lényegében az órára való felkészülés a tananyag megírását is jelenti.

Másrészt nem biztos, hogy a Fazekasban fejlesztett anyagok máshol használhatóak.
A középfokú közoktatás általánossá válásával egyre inkább olyan gyerekeket kell érettségire felkészítenünk, akik 5-10 éve még szakiskolába mentek volna.

hella5 2007.05.10. 21:35:18

belasson:

ugye nem üldöztelek el innen stílusügyileg?

bősz boszi · http://boszboszi.blog.hu 2007.05.10. 22:08:29

priszcilla: A pedagógia-pszichológiai szakmai érettségiről beszélek, középszinten. meg egyébként a szakképzős vizsgaanyagokról is, meg az OSZTV versenyfeladatokról is. adathalmaz-visszakérdezés, ráadásul néhol definíciókra is rákérdeznek (főleg pedből) amire a diáknak kábé szó szerint kéne leírnia a könyvből bemagolt pár sort. én konkrétan belehalnék, ha egy ilyet kéne megírnom....:-/
na, és akkor még nem is beszéltem arról, amikor a megoldókulcsban a ROSSZ válasz szerepel, vagy logikátlan, értelmetlen, agyatlan, és mi nem fogadhatunk el más választ!
a fellebezésnek hatása nincs, előfordult már, hogy fellebeztek a kollégák és következő évben előjött ugyanaz a feladat ugyanazzal a hibás javítókulcssal. :-/

bősz boszi · http://boszboszi.blog.hu 2007.05.10. 22:16:52

Hella:
"Egyes tantárgyakhoz használható tankönyvek sincsenek, lényegében az órára való felkészülés a tananyag megírását is jelenti."


hajjaj! szívemből szóltál! ha van is könyv, az hatezer éves, vagy ha nem, használhatatlan -hogy én mennyit anyáztam egy tankönyv miatt tavaly végig! logikátlan, értelmetlen mondatok, száraz, és még szakmai hiba is előfordult benne 2-3 db. és persze az érettségi / szakmai verseny ebből van... :-(

"Másrészt nem biztos, hogy a Fazekasban fejlesztett anyagok máshol használhatóak."

-szintén ott a pont. megjegyezném azonban, hogy nem csak a képességbeli különbségek miatt. egy iskolán belüli osztályok között is vannak különbségek abban, hogy mire reagálnak jobban, mire kevésbé.
de ha egy Fazekasban fejlesztett tananyaggal próbálkoznék, szerintem repülnék ki az ablakon táblástul együtt -de minimum görbülne lefelé a szájuk és néznének rám sírósan, hogy mit akarok én tőlük....ez van.

bősz boszi · http://boszboszi.blog.hu 2007.05.10. 22:20:46

ja!
vicces- a gyerekszámok is érdekesen alakulhattak ez évben, nem tudom, máshol hogyan, mindenesetre hozzánk egy 30fős osztályba az újonnan felvettek közül (tehát a köv. 9.-esek) kevesebb mint 20-an jelentek meg egy előzetes beiratkozás-félén. tök jó, mi?
jövőre lehet, már papucsokat árulok majd az Ecserin. :-)

hella5 2007.05.10. 22:53:23

bősz boszi:

Nem szeretném elkiabálni, de azzal együtt, hogy minket bezárnak, úgy tűnik megvannak a 30 fős osztályaink. Ők persze már a jogutód nevén kezdenek szeptemberben, de a mi épületünkben, velünk.

Nálunk inkább a szakképzés nem fog elindulni. Eddig mindig a saját érettségizettjeinkből töltöttük fel. De idén pont amikor dönteniük kellett, akkor volt a legbizonytalanabb a helyzet, így a többség elment máshová.

priszcilla · tanulmanyut.blog.hu 2007.05.11. 08:27:04

Most csak nagyon röviden, mert rohanok:
Persze, azt én is gondoltam hogy amit a Fazekasban csinálnak, az a szakképzéshez nem lesz jó, ezt cska példának írtam arra, hogy folyamatban van a tananyagok készítése, és nekem tetszett, hogy van ahol ebbe még a diákokat is bevonjkák... szóval tudom, ez konkrétan nem, de minden tananyagból fejlesztenek új tananyagokat. De majd ha lesz egy kis időm részletesebben is utánanézek hogy mit lehet tenni, jó?

belasson 2007.05.11. 17:31:42

hella5:

nem.


fefi 2007.12.27. 21:02:43

Nem feltétlenül kell az SDT tananyagait használni. Én alsós vagyok, és egyáltalán nincs alsótagozatra tanagyag. Ülj le és szánj rá egy-két délutánt és készítsd el a saját osztályodra ,a saját gyerekeid képességeire a megfelelő tanangyagot. Egy rejtvény egy összekötösdi, egy képösszerakó is lehet a kezdet. Én igy kezdtem és a gyerekeknél nagyon bejött.
Azok kollégák akik meg siránkoznak, hogy nincs idejük ezzel foglalkozni, azok a hagyományos módú oktatásnál sem törik össze maguk. De senkit nem akarok ezzel megbántani.

Csavarhúzós 2008.02.09. 09:32:12

Nem csak az omló vakolatról van szó. Az iskolák informatikai felszereltsége többnyire siralmas. És a digitális tábla árán majdnem vehetnénk egy újabb számítógép-projektor párost. Bár mi mostanában a nagyképernyős HDTV-ket vesszük inkább a számítógépekhez, elsősorban azért, mert ha a projektorban tönkremegy az izzó, akkor százezer Ft körüli összeg a pótlása (tönkremehet szabálytalan használattól, áramszünettől, vagy egyszerűen pár év alatt letelik a megadott üzemóra).
Szóval ha kihagyjuk az interaktív táblát, akkor helyette kettő darab számítógép-HDTV páros tudunk venni, azaz két multimédiás tantermünk lesz. Az igaz, hogy kisebb a felülete, de megmarad a hagyományos tábla is.

Az aktív táblával az a fő baj, hogy még a 160 centis tanár is el kell hogy érje a tetejét, mert ott vannak a legördülő menük. A legtöbb iskolában már kimet a divatból, hogy a tanár egy emelvényen állva tanít. Így viszont egyszerűen nem lehet látni a hátsó padsoroból az interaktív táblát. Mi ezért nem veszünk, bár szakképzési pénzből megtehetnénk. A táblán keresztül történő szoftvervezérlésre igen ritkán van szükség, sokkal hasznosabb, ha a hagyományos tábla magassága fölött, mindenki által jól láthatóan van a kép.
Aztán lehetne-kellene még költeni tanulói számítógépekre, sőt rendszergazdára. Informatikát is tanítok, a különböző általános iskolákból érkező tanulók tudásszintje között igen nagy az eltérés, és ebben az iskolák eltérő felszereltsége is szerepet kap.
Itt már beszélgettünk erről:
sulihalo.blog.hu/2008/01/19/3_generacios_oktatasi_segedanyagok#comments
idézek:

"Az senkit nem érdekel, hogy még p1-es gépekkel küszködünk és a tanáriba nem tudunk egy normális pc-t betenni, mert így is 2 gyerek ül a gépteremben egy monitor előtt..."
süti beállítások módosítása