HTML

Tanulmány sugárút 9.

Elindultam egy úton. Néha rögösnek, néha simának, aszfaltozottnak tűnik. Remélem hogy sugárút ez, remélem hogy a város szíve felé vezet, ahol jelképes táblára nagy betűkkel az van írva: "Gyermekbarát Oktatási Centrum".

Friss topikok

  • priszcilla: Szia! Én úgy emlékszem hogy Rosenbergről ERIC-en találtam anyagot, de mindenképpen online adatbáz... (2009.05.04. 00:46) OTDK dolgozat I.
  • Csavarhúzós: Sőt tanároknál eleve annak tandíjkedvezmény, aki tanárnak is megy, mert sok a "szabad bölcsész", a... (2008.03.06. 00:01) (Kompetencia)fejlesztés a felsőoktatásban
  • Csavarhúzós: Nem csak az omló vakolatról van szó. Az iskolák informatikai felszereltsége többnyire siralmas. És... (2008.02.09. 09:32) Ki mit tud a digitális táblákról?
  • Vörös Erik: és utólag sem lesz gáz? (2008.01.24. 11:37) Nyilatkozat
  • priszcilla: Akkor megint kiderült, hogy a kérdés lényegét tekintve egyet értünk. :) Szerintem is szükség van a... (2007.12.14. 23:16) Lamperth Mónika és az új magyar abszurditás

Linkblog

2007.11.13. 08:49 priszcilla

Lamperth Mónika és az új magyar abszurditás

Az iskolai szelekció megfékezéséhez nem nonszensz módon a személyes szabadság korlátozására, hanem éppen hogy az ellenkezőjére, annak a megfékezésére van szükség, hogy ma a társadalom nagyobb része nem választhatja meg szabadon iskoláját, mert az iskola akarja szabadon megválasztani őt.

Azt gondolom, hogy ha egy társadalmi probléma forrása az, hogy sokan nem tudnak élni a jogaikkal, akkor nem kell sokáig gondolkozni, hogy beleérezzünk a helyzet abszurditásába, amikor valaki előáll a megoldási javaslattal, íme: nincs gond, ha vannak, akik nem tudnak élni vele, akkor majd nem fog élni vele senki! Nem sokkal kézenfekvőbb ehelyett, hogy azokat kell megsegíteni, akik valamilyen oknál fogva nem tudják gyakorolni a jogaikat, nem pedig a többiektől venni ezt el? Nem újkeletű a megoldás, viszont elég egyértelmű. Az esélyegyenlőség biztosítása az egyetlen eszköz a probléma megoldására, vagy csökkentésére, és ez az, ami a liberális értékekkel is összeegyeztethető.

Kertesi Gábor, oktatási szakértő is ezt a két megoldási javaslatot látja: hogy információval kellene ellátni a szülőket és a gyerekeket, hogy egyáltalán tudjanak példánmak okáért arról, hogy a jelenleg hatályban lévő törvények szerint minden iskola a saját körzetéből jelentkezőket köteles elsősorban felvenni, másodsorban pedig a hátrányos helyzetűeket, tehát a más körzetekből jelentkező nem hátrányos helyzetű gyerekeket csak akkor, ha még mindig marad az intézménynek szabad helye.
Ezen kívül segíteni kellene a közlekedést a térségben lévő iskolákba, hogy ne csak az  választhassa meg valójában, hogy melyik iskolába jár, aki ki tudja fizetni, vagy meg tudja oldani az utazásának feltételeit.

Mindemelett pszichológiai tanulmányaim miatt tudom, hogy ahhoz, hogy érdemben megoldódjon a szegregáció problémája, a pedagógiai módszereken is változtatni kell: hogy a különböző csoportok tagjai olyan helyzetekbe kerüljenek, hogy egymással együttműködve dolgozhassanak egy közös cél elérésén, és megtanulják, hogy a különbözőség érték. És értékei mindenkinek, és minden embercsoportnak vannak. Ehhez viszont a pedagógus-képzés rendszerét is bizonyos mértékben át kellene alakítani, intenzív továbbképzéseket kellene szervezni a már tanítóknak, illetve szakmailag felkészült segítő foglalkozásúakat még nagyobb arányban kellene alkalmazni az iskolákban, azért, hogy konkrét kézzel fogható tanulási-tanítási módszereket kapjanak a tanárok, technikákat arra, hogy e fenti célok megvalósíthatóak legyenek.

Talán akkor mi is eljutnánk oda, ahol a finn rendszer tart: "A középiskolákba jelentkezésnél a korábbi tanulmányi teljesítményt figyelembe véve döntenek a tanulók sorsáról, felvételi vizsga nélkül, ami azt feltételezi, hogy a kötelező oktatás intézményei nemcsak (közel) azonos színvonalon oktatnak, de a tanulókat is közel azonos mérce alapján értékelik. A felvételi vizsga nemcsak az országos rendszer szintjén nem jellemző, de egy-egy iskolában is csak elvétve fordul elő. Nincsenek kirívó különbségek az iskolák között, mindegyik színvonala jó. Ezért már elviekben sem lenne értelme a körzetesítésnek".  /Györgyi Zoltán • Középfokú iskolák a skandináv országokban/

De talán kezdeti, ellenben nem kicsi lépésként az is megtenné, ha legalább országunk vezetői hősiesen példát mutatnának, és saját magukon kezdenék alkalmazni a módszert, tudni illik, hogy képesek legyenek látni az övéken kívülálló csoportok értékeit, és tudjanak is együttműködni, együtt dolgozni az ország jövője érdekében. A finnek ez előtt 3 évtizeddel hasonló problémákkal küszködtek, mint amilyenekkel mi mostanában Magyarországon. És egy alapvető különbség van közöttünk: ők felismerték mekkora a jelentősége a konstruktív együttműködésnek. Félretették a személyes érdekeiket, és le tudtak ülni egy asztalhoz, és meg tudtak egyezni egy közös hosszú távú stratégiában, abban, hogy mi a cél a társadalmuk számára: pénz, munka, karrier vagy pedig az egyén boldogsága? Mai magyar fülnek szinte hihetetlen, de ők az egyén boldogságára szavaztak, és ebből következik, hogy az iskola elsődleges feladataként azt határozták meg, hogy arra tanítsa meg a gyerekeket, hogy hogyan tudják önismeretüket saját boldogságuk megteremtésére fordítani, és hogy hogyan tudnak együtt élni társaikkal. És láss csodát, működik. A finn gazdaság azóta példaértékűen fejlődik, az oktatási eredményeikről pedig nem is beszélve.

 

4 komment

Címkék: lamperth finnország kooperáció szegregáció szabad iskolaválasztás


A bejegyzés trackback címe:

https://tanulmanyut.blog.hu/api/trackback/id/tr64227401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörös Erik 2007.11.30. 07:56:07

Azt hiszem, hogy Lamperth Mónika javaslatát a kötelező iskolai körzetválasztás tekintetében abszurdnak nevezni - ha mégoly szellemes is - túlzás. Miközben többen valamely szabadságjog korlátozásának tekintik e javaslatot, a valódi kérdés, vagyis az, hogy miként tudjuk az általános iskolai szegregációt csökkenteni szépen elsikkad.
Ugyanakkor szellemes és egyúttal nagyon jó írásod megérdemli, hogy végigvezessük magunkat annak logikai szálán. Először is le kell azzal számolnunk, hogy a szabad iskolaválasztás megszüntetése korlátozza a személyes szabadságot. A személyes szabadságot az korlátozná, ha a gyermeket akarata ellenére nem engednék KI az iskolából, nem az ha beengedik. Talán nem közismert, hogy az Uniós országokban számos példa van arra, hogy nincs szabadi iskolaválasztás alsó fokon, pl. Franciaország, ahol még azt is megtiltják, hogy alapfokon nem állami oktatási intézmények működjenek. Így sajnos elég falsak azok az érvek, amelyek ezt a kérdést "polgárjogi" szempontból közelítik meg. Nézzük magát az iskolaválasztást. Ma a gyerekek jó része olyan településen él, ahol csak egyetlen oktatási intézmény működik, így a szabad iskolaválasztás kérdésében -főleg a kistelepülésen élők - sokszor már most sincsenek valódi döntési helyzetben. Persze Kertesinek nagyon igaza van arról, hogy a szülőket tájékoztatni kell, ugyanakkor én nem hiszem azt, hogy a szülők tájékozatlansága jelentős htárányokat rejt magában. Ha megnézzük azokat a tanulmányokat, amelyek a szülők iskolaválasztásáról szólnak, akkor sem kapunk meglepő képet. A szülők alapvetően három okból döntenek valamely iskola mellett: ha az intézmény az egyetlen (vagy a lakóhelyhez képest a legközelebbi intézmény), ha az iskolának "jó híre" (kicsit tudományosabban megfogalmazva jó a pedagógiai munka a gyakorlatban és ennek a marketingje) van, vagy ha a munkába járásnál útba esik. Ergo földrajzi és tartalmi érvek is nyomnak a latban.
De folytassuk tovább az elemzést. Ha megnézzük azt, hogy egy általános iskolában járók közül mekkora arányt képviselnek a körzetes gyerekek, akkor pl. Budapesten 80% feletti arányt kapunk, de országosan sem roszabb az arány 75%-nál. Ha tehát a gyerekek jelentős része már most is a körzetes iskolába jár, akkor miért baj a kötelező körzetesítés?
Mindezek alapján azt hiszem nem mondható el az, hogy a szülők nem jól informáltak. Kertesi és a cikk érvelése meglátásom szerint nem látja jól a problémát ebben az esetben. Az általános iskolai szegregációt ugyanis nem az okozza, hogy sokan nem tudnak bejutni a körzetes iskolájukban, hanem az, hogy ha egy iskolában nagyszámban megjelennek pl. roma kisgyerekek, akkor elkezdik a szülők kiiratni gyermekeiket. Ezt a folyamatot gondolta Miniszter Asszony a kötezező körzeti beiratkozással megállítani. Megítélésem szeirnt egy tisztességes javaslatról van szó és egészen komolyan nem értem, hogy miért felhördülést és miért nem vitát váltott ki. Beszélünk e vajon arról hogy ha kötelező körzetek volnának, akkor ennek milyen hatásai lennének? egy kicsit ebben az irányban kellene haladnunk.

priszcilla · tanulmanyut.blog.hu 2007.12.01. 04:05:27

Köszönöm a hozzászólásod, és mondom, semmiképpen sem akarom, hogy a valódi kérdés, hogy miként tudjuk az általános iskolai szegregációt csökkenteni, elsikkadjon! Ezért is álltam elő javaslatokkal. Ezzel ugyanakkor nem tekinteném a témát lezártnak, és ha valaki, én biztos támogatom az érdemi vitákat. Mit szólnál, ha kezdeményeznénk egy ilyet?
Egyébként én ebben a kérdésben azt gondolom, az igenis korlátozza a szabadságjogokat, ha nem lehet az iskolát megválasztani. Nem azért, mert valahova beengedik a gyereket, hanem azért, mert valahova nem engedik be. Lehet, hogy 80% ma is a körzetébe tartozó iskolába jár, de azért azt a 20%-kot sem kellene figyelmen kívül hagyni, aki viszont nem. Azért lenne jó inkább küzdeni, hogy ne is akarjanak máshova járni, ne érje meg! Legyen minden iskola közel hasonló színvonalú, és a romáktól, mint népcsoporttól ne féljenek.
Mellesleg azt nem értem, hogy ha az nem probléma, hogy nem tudnak a szülők arról, hogy hátrányos helyzetű gyerekeiket a körzetüknek megfelelő iskolákba automatikusan felveszik, akkor az lenne igaz, hogy minden körzetből minden iskolába jelentkeznek roma kisgyerekek is, tehát teljesen fölösleges lenne elvinni a gyereket egy másik iskolába.
Persze, oké, bizonyos településeken sokkal nagyobb arányban laknak romák, mint más településeken. De hát azt sem lehet megszabni, hogy márpedig régiókból ne lehessen elköltözni. Márpedig ha ezt nem lehet törvényileg szabályozni (legalábbis remélem nem akarjuk), akkor ha azt szabályozzuk, hogy melyik iskolából nem lehet eljönni, akkor majd elköltözik az egész család, és akkor tényleg létrejönnek a "tiszta" roma települések. Legalábbis van rá esély. Ezért gondolom, a korlátozás sosem vezet a megfelelő belátáshoz. Márpedig nekünk az lenne a cél, hogy a társadalom belássa, a roma kisgyerek éppolyan ember, mint mindenki más, számos értékkel, és azzal csak nyer az ő gyereke, ha többféle nézőpontot és kultúrát megismer. Ezért kellene arra helyezni nagy hangsúlyt, hogy hogyan lehet bemutatni a roma kultúra értékeit, hogyan lehet olyan projekteket létrehozni, melyben roma és nem roma gyerek ugyanazért küzd - pszichológiai kísérletek és vizsgálatok azt mutatták ki, hogy a negatív sztereotípiák megváltozásában egyedül ez a módszer bizonyult tartósan hatásosnak. Ezért azt gondolom, hogy ha hosszú idő is, mire hat, mégiscsak ezt kellene alkalmaznunk, támogatnunk. A körzetesítés szerintem tüneti kezelés, nem az okot szünteti meg: nem azért járnak egy iskolába a gyerekek, mert belátják, hogy ez semmiképpen sem hátrány, hanem azért, mert megszabják nekik, hogy kell. Amit pedig az ember kényszerből csinál, annak hasznát nem szokta belátni...

Vörös Erik 2007.12.04. 13:18:41

Természetesen Nem Rád gondoltam akkor, amikor a kérdésben az érdemi vitát hiányoltam, hanem a javaslat fogadtatását. Szeretném előrebocsájtani, hogy én Miniszter Asszony véleményével a kötelező iskolai körzeteket tekintetében nem értek egyet, csak az érveim mások. AZt hiszem, hogy ezeknek az érveknek viszont van jelentősége. Annál is inkább van, mert e kezdeményezés kapcsán nyíltan beszélhetünk arról, hogy az általános iskolákban milyen folyamatok zajlanak, hogy szegregációt eredmény e a szabad választás lehetősége.
Nos. Jelenleg valaki azért nem jár nem körzetes iskolába, mert ott vagy jobb az oktatás, vagy közelebb van a szülő munkahelyéhez. Másként megközelítve azért nem jár egy gyermek körzetes iskolába, mert a) van hely a másik iskolában is B) a szülő el tudja intézni, hogy a gyerekét felvegyék c)mindkettő egyszerre.
A jelenlegi szabályozás az, hogy egy iskola köteles felvenni a körezetes gyerekeket, őket nem utasíthatja el. Aztán a halmozottan hátrányos helyzetűeket, és a különleges helyzetűeket (erről az önkormányzat dönti el, hogy kicsoda pl. ott tanító pedagógus gyermeke), és ha van még hely,akkor sosrol.
ÉS vajon miért jár egy gyerek a körzetes iskolába?a)mert az van legközelebb, b)mert az a legjobb, c)mert nem tudja elintézni, hogy máshova járjon a gyerek.
Ez azért fontos, mert igenis nagyszámú gyermek a neki legjobb iskolába jár ma is, nagy a száma azoknak a gyermekeknek is, akik elégedettek a képzésükkel Akkor mi a probléma?Az, hogy számos iskolából elvándorolnak a gyerekek, pl. akkor ha nagyszámú roma származású gyermek kezd el járni az iskolába. Hazai kutatások bizonyították, hogy ez az elvándoráls megindul, ha egy iskola roma származású gyermekeinek száma eléri a 15%-ot. Ami a legszomorúbb, ez a folyamat nincs viszonyban a gyermekek viselkedésével, egyszerűen csak a rasszizmussal, szebb megközelítéssel a szülők félelmeivel. Az a kérdés tehát, hogy e folyamat ellen hogyan tudunk küzdeni. A válasz az, hogy valóban nem adminisztrációs eszközökkel, mert ezek ebben az esetben könnyen kijátszhatóak. Az eszköz a társadalmi tudatformálás, és a fenntartók fokozott tevékenysége atekintetben, hogy még burkolt szegregációs gyakorlatot sem támogatnak. Bár azt gondolom, hogy a roma kultúra bemutatása lényeges, de sajnos nem mindenki rendelkezik autentikus roma kultúrával az érintett tanulók közül. VAlójában egy ennél átfogoóbb tudatformálásra volna szükség. Továbbra is azt gondolom, hogy a kötelező körzetesítés nem jogi problémákat vet fel, csak egyszerűen nem hatékony.

priszcilla · tanulmanyut.blog.hu 2007.12.14. 23:16:21

Akkor megint kiderült, hogy a kérdés lényegét tekintve egyet értünk. :) Szerintem is szükség van a romákhoz való hozzáálláson változtatni, de ehhez szélesebb körű változtatásokra lenne szükség, ehhez az oktatáspolitika nem elég, nagyobb társadalmi felelősségvállalás szükséges. Például nézzük meg mit közvetít a média: hány sorozat-szereplő roma és mégis pozitív karakter? Vagy hány magyar filmben látunk romákat? Vagy kvízműsorban? Még sorolhatnám... A sztereotípiák legyőzése makacsabb feladat annál, mint hogy egy-két intézkedéssel legyőzhető legyen. Erre egy egész programsorozatot kellene kitalálni, szerintem.
süti beállítások módosítása