Miért csökevényesedik el a kommunikációnk? Hát nem biztos hogy a Net miatt. Vagy nem ilyen közvetlenül.
Percekkel ezelőtt még hatalmas elánnal és lelkesedéssel akartam elkezdeni püfölni a klaviatúriát azzal a szent meggyőződéssel, hogy én most kipötyögöm magamból, hogy mennyire felháborító a tendencia, hogy elcsökevényesedik a kommunikációnk, azt élő beszédben egyre ritkábban használjuk. (Erről szólt a cikk, amit Kedves Ismerősöm ajánlott imént figyelmembe). Aztán még éppen idejében elmosolyodtam a helyzet abszurditásán: ülök a monitor előtt egymagam és megírok egy cikket arról, hogy a monitor előtt egymagunkban ülés mennyire pusztítja az agytekervényeket és rontja az életszínvonalat? Hehh, majdnem!
Majd tovább gondoltam a szituációt: Épp ideje hogy magambanézzek hogy én mennyire rontom saját kommunikációm minőségét és elsivárosítom az életem? Nem azért mondom erre azt, hogy "nem", mert magam előtt (meg mások előtt) torzítanék, hanem azért, mert mint mindenben, ebben is a harmónián, a helyes mértéken van a hangsúly. Probléma lenne, ha a beszélgetéseim döntő többségét itt folytatnám le, de ez szerencsére nem így van. Én azt gondolom, fontos, hogy találjunk olyan embereket, akiknek a társaságában jól érezzük magunkat, mert az teszi teljessé valakinek az életét, ha minél több ponton tud kapcsolódni a világhoz. Ha ez nem így van, akkor előbb-utóbb üresnek, feleslegesnek fogja érezni magát. Ha pedig sok ponton kapcsolódik a világhoz és az emberkehez, akkor igenis a legtöbb esetben szüksége lesz a verbális kommunikációra, használni fogja és így fejleszteni is azt. Ha pedig egynél több utat is talál arra hogy kifejezhesse önmagát akkor csak nosza rajta, inkább lesz javára mint hátrányára!
Tehát csalóka a könnyű és magát kínálgató út: a modern kor ördögi kütyüire fogni a probléma okát, de észre kell hogy vegyük, hogy ugyanúgy eszköz a tv, az Internet, és az iskolában előforduló tesztek a felhasználóik kezében, mint ahogyan eszköz a kés is. Használhatjuk evéshez is, de meg is vághatjuk vele magunkat... Viszont ha sokat van a kezünkben, nagyobb az esély rá hogy megvágjuk magunkat. Ezért persze nem a kés lesz a felelős. Meg azért sem, hogy ha olló helyett (is) használjuk, és aztán nem vágunk vele túlzottan pontos, esztétikus csíkot elég rövid időn belül. Vagyis nem minden eszköz visz elég közel a kívánt célhoz, vannak hatékonyabbak, meg kevésbé hatékonyak is, és a mi dolgunk -a nevelőké pedig hatványozottan- hogy kiválasszuk azt, ami az adott körülmények között a legközelebb visz a célunkhoz és amivel aztán leginkább bánni tudunk. Ha pedig több eszközzel tudunk bánni, akkor örüljünk... (és figyeljünk, hogy össze ne keverjük őket)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
hella5 2007.04.26. 20:29:51
Sándor Klára 2007.05.06. 11:23:37
jó, hogy megváltoztattad -- mert végiggondoltad -- a véleményed: az eszköz semmiről sem tehet. Azok a szülők, akik nem beszélnek a gyerekükkel, akkor sem beszélnének, ha nem lenne tévé, és akik beszélgetnek vele, azoknak a tévé újabb eszköz, a könyv, a videó, a DVD és az internet mellett, hogy a gyerekének kinyissa a világot, hogy megmutassa neki, milyen izgalmas valamit fölfedezni.
A tanárokkal majdnem ugyanez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy a kommunikációs csőd előállításában nagy szerepe van az iskolának, például azzal, hogy bizonyos, egyébként teljesen normális nyelvi formákat megbélyegez, hogy "írott" és természetellenes szóbeli kommunikációt követel a gyerekektől stb. Ettől van az, hogy a magyar emberek félnek megszólalni nyilvánosan, nem érzik biztonságbn magukat.
Mindkét kérdésnek -- a 21. századi kommunikáció, illetve a nyelvi diszkrimináció -- nagy szakirodalma van, az idézett cikk sajnos a "tudományos bulvár" (ha van ilyen) vagy a vajákosság körébe tartozik. (Kutatások, adatok nélküli vélemény, benyomások alapján.)
Amit te írsz, jobb :)
priszcilla · tanulmanyut.blog.hu 2007.05.06. 21:45:29
A szülők és az iskola felelőssége ott van, hogy megtanít-e bánni olyan eszközökkel, amikkel csodát is lehet művelni, megtanítja-e úgy használni őket, hogy a gyermek a segítségükkel a céljait érje el, és ez által ad-e olyan tudást a kezébe, amivel több lesz mint nélküle. (Végül is az egész élet részben erről szól: tudunk-e élni, és jól élni a lehetőségeinkkel, tudjuk-e megfelelően használni a kezünk ügyében lévő eszközöket.)