HTML

Tanulmány sugárút 9.

Elindultam egy úton. Néha rögösnek, néha simának, aszfaltozottnak tűnik. Remélem hogy sugárút ez, remélem hogy a város szíve felé vezet, ahol jelképes táblára nagy betűkkel az van írva: "Gyermekbarát Oktatási Centrum".

Friss topikok

  • priszcilla: Szia! Én úgy emlékszem hogy Rosenbergről ERIC-en találtam anyagot, de mindenképpen online adatbáz... (2009.05.04. 00:46) OTDK dolgozat I.
  • Csavarhúzós: Sőt tanároknál eleve annak tandíjkedvezmény, aki tanárnak is megy, mert sok a "szabad bölcsész", a... (2008.03.06. 00:01) (Kompetencia)fejlesztés a felsőoktatásban
  • Csavarhúzós: Nem csak az omló vakolatról van szó. Az iskolák informatikai felszereltsége többnyire siralmas. És... (2008.02.09. 09:32) Ki mit tud a digitális táblákról?
  • Vörös Erik: és utólag sem lesz gáz? (2008.01.24. 11:37) Nyilatkozat
  • priszcilla: Akkor megint kiderült, hogy a kérdés lényegét tekintve egyet értünk. :) Szerintem is szükség van a... (2007.12.14. 23:16) Lamperth Mónika és az új magyar abszurditás

Linkblog

2008.02.29. 14:08 priszcilla

(Kompetencia)fejlesztés a felsőoktatásban

A magyar felsőoktatás önállóságra neveli a diákot. Szívósságára és találékonyságára bízza, miként vegye fel a versenyt külföldi versenytársaival úgy, hogy egyetemi évei alatt sokszor éppen a korszerű eszközökkel és a szakterülete gyakorlatban fontos kérdéseivel nem találkozik. Nem gondolom, hogy ilyen körmönfont módon kellene a vállalkozói kompetenciákat fejlesztenünk, vagy a hallgatókat itthon tartanunk. Törekedhetnénk a nyugati országokéval versenyképes, magas színvonalú képzési központok kialakítására is a lepusztult egyetemi állapotok szinten tartása helyett. 

Érdemesebb lenne a felsőoktatás kérdéseire is egészében gondolni, nem leredukálva azt a ’mondj nemet vagy igent a tandíjra’ alfejezetekre, de ma ezt a területet megkerülni sem lehet. Évek óta nincs magyar egyetem a világ 400 legjobbja között a Times Higher Education felmérése szerint. Pedig a magyar állam nem költ arányaiban kevesebbet a felsőoktatásra, mint az EU többi országának kormányai. (A GDP 0,95 százalékát költöttük erre 2006-ban, ez az arány 0,8-1,2 százalék között van minden uniós tagállamban). Másban látszik az összefüggés: míg a tandíj a listavezető angolszász felsőoktatási rendszerekben a legmagasabb, addig azok az országok, ahol a felsőoktatás teljesen ingyenes (az EU 27 tagállamából csupán ötben: Lengyelországban, Görögországban, Máltán, Luxemburgban és Csehországban), nem képviseltetik intézményeiket a világ 200 legjobb egyeteme között. Elgondolkodtató, hogy ha másutt nem tudnak egyszerre magas színvonalú és ingyenes felsőoktatást biztosítani, akkor lehetünk-e mi úttörők. Esetleg mondjunk is le a minőségről, vagy a sikeres példákból tanulhatunk? A cél nem az, hogy újabb adókat szabjunk ki tandíj címén vagy annak hiánya miatt, hanem hogy így az oktatás színvonalát tudjuk emelni, az általános adókat viszont csökkenteni.

A pénz csak egy eszköz, mint a szike az orvos kezében. Puszta léte nem garancia a sikeres operációra, de megfelelő felhasználása megoldás lehet. Ezért szorgalmazza az SZDSZ az egész felsőoktatási reform megvalósítását. A felsőoktatás színvonala csak akkor emelkedhet, ha a tandíj mellé a minőségi oktatás garanciáját jelentő elemeket is átvesszük a fejlettebb rendszerekből. A bolognai-folyamathoz való csatlakozás és a kétszintű érettségi bevezetése mellett az egyik legfontosabb lépés az egyetemek gazdálkodási autonómiájának és teljesítmény-alapú finanszírozásának a megvalósítása lenne. Így három-évenként előre meghatározott teljesítmény-mutatókban elért eredményeik alapján jutnak állami támogatásokhoz az egyetemek, melyek ezentúl nem abban lennének érdekeltek, hogy minél több hallgatót zsúfoljanak be a termeikbe, hanem abban, hogy az oktatás minőségét javítsák. A tanárok bérének teljesítmény alapú differenciálása az oktatókat is színvonalasabb munkára motiválja. Emellett az intézmények is részt vállalhatnának a számonkérhetőség megteremetésében, például úgy, hogy a hallgatókat arra köteleznék, hogy a félévek végén adjanak visszajelzést az egyetemi szolgáltatások színvonalának alakulásáról, a vélemények összegzését megjelentetnék honlapjaikon, s a hallgatói önkormányzatok azokat képviselnék az egyetemek döntéshozó szerveiben.

Nem hinném, hogy az EU tagállamainak többsége súlyosan megsértené a bolognai folyamathoz tartozó nyilatkozatokat, melyek kimondják, hogy a felsőoktatás közjó, s mi ezért ne tanulhatnánk tőlük. Azt tartják felelősségteljesnek, hogy magas szintű szolgáltatásokat kínáljanak, és a rászorulók támogatásának köszönhetően a tandíj mégse tartsa távol a hátrányos helyzetűeket a felsőoktatástól. (Ilyen támogatásokat nálunk is igénybe vehetnek: rendszeres és rendkívüli szociális támogatást, bursa hungarica ösztöndíjat, kollégiumi elhelyezést és diákhitelt, melynek összege az őszi félévtől a tandíj összegével emelkedik.) Nem is mutatható ki összefüggés a felsőoktatásban részt vevők száma és a tandíj között. Nálunk mégis éppúgy fizet a felsőoktatásért a segédmunkás, mint a statisztikák szerint nála 16 évvel tovább élő és kétszer annyit kereső diplomás. Igaz, hogy a diplomások adóból is többet fizetnek, de 16 évvel több nyugdíjat is kapnak, és például a magasabb fizetésükből és képzettségükből adódóan több színház és operajegyet vásárolnak, melyekhez az állam egyenként 3-25 ezer forintot tesz hozzá. Amennyivel többet fizetnek be, annyival többet is vesznek ki a rendszerből. A felsőoktatás finanszírozása tandíj nélkül olyan, mintha az egészségügyben a betegek fizetnének az egészségesek aerobik óráiért, hogy azok tovább éljenek és többet keressenek.

De kik is azok a sokak, akiknek a segédmunkások helyett fizetniük kellene? A diákok az első évben nem fizetnek tandíjat, kockázatmentesen kipróbálhatják, tudnak-e kettesnél jobb jegyeket produkálni. Ma ugyanis a hallgatók 40 százaléka eleve költségtérítéses képzésben vesz részt, vagyis 60 százalékuk tanul államilag finanszírozott formában, de közülük a legjobb 15 százalék mentesül a tandíjfizetés alól. Ráadásul a tandíj 50 százaléka kötelezően ösztöndíjra fordítandó (másik 50 százaléka intézményi fejlesztésekre), így csupán annak a 30 százaléknak jelentene a mainál nagyobb terhet a felsőoktatás, akik a legrosszabb eredményekkel evickélnek át a vizsgákon. Az ő tanulmányaik teljes finanszírozásához ragaszkodna a kedves olvasó? Persze a tehernövekedés is relatív dolog. A Magyar Bálint vezette oktatási kormányzat 8.448 új kollégiumi férőhelyet építtetett és 16.655-t újíttatott fel. Ezek döntő többsége egy- vagy kétágyas fürdőszobás lakhely. A hallgatók ma a magasabb árak ellenére sem vágynak vissza a lelakott, penészszagú, közös zuhanyzós kollégiumokba.

A képzési hozzájárulás rendszerén persze van még mit alakítani, hogy figyelembe vegye például a bölcsész- és orvostan-hallgatók képzési költségének különbségét, és esetleg csak utólag, a minimálbér négy-hatszorosát keresőknek kelljen visszafizetniük taníttatásuk költségeit. Azt viszont el kell döntenie az országnak, hogy melyik irányba haladunk, és azon az úton most már meg kellene maradni a különböző ciklusokban kormányon, illetve ellenzékben lévő politikai erők aktuális érdekeitől függetlenül. A felsőoktatási reform egy olyan európai színvonalú, modern rendszer fejlődését teszi lehetővé, melynek célja a folyamatosan javuló és számonkérhető színvonal, és így a felsőoktatás felértékelődése. A versenyképes tudás megszerzéséhez versenyképes, modern intézmények, korszerű laboratóriumok, kiváló tanárok, eszközök, megfelelő motivációs háttér és magas szintű szolgáltatások szükségesek. Ha nincsenek a pillanatnyi érdekektől független, hosszú távú koncepcióink és nincsenek források, akkor lemaradunk az európai felsőoktatási térségtől, és gyermekeink ingyenes, de értéktelen diplomát kínáló intézményekben tanulhatnak. Az ingyenes felsőoktatás kockázatai és mellékhatásai tekintetében pedig az olvasó kérdezheti mondjuk a felsőoktatási reform ellenzőit.

3 komment

Címkék: tandíj felsőoktatás


A bejegyzés trackback címe:

https://tanulmanyut.blog.hu/api/trackback/id/tr24359430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csavarhúzós 2008.03.05. 23:23:17

Hát idő hiányában most a lényegre török:

-Miért rossz az oktatás?
-Mert fejkvóta van, és a Kádár-éra racionális létszámaihoz képest óriási túlképzés. Fajlagosan a jogász-kibocsátásunk kb. két és félszerese az osztrákokénak. (HVG-ben olvastam még régebben) Vagy annakidején az ELTe-n volt csak csillagász képzés, az is minden második évben indult, már van a JATE-n is, minden évben és megnövelt létszámmal.
Szóval az egyetem érdekelt a buktatás elkerülésében, különösképpen a fizetős hallgatókkal elnéző. VÁLTOZTAT EZEN AZ ÉRDEKELTSÉGEN A TANDÍJ?

-Ami a fantasztikusan értékes diplomákat illeti, Stadler Józsi (mint a diplomátlan, és kellő APEH-szigor esetén nettó befizető állampolgár megtestesítője) mindenképpen fizetni fogja mások taníttatásának költségeit, akkor is ha lesz tandíj.

A diplomások szerintem több mint a fele közalkalmazott, köztisztviselő. A dietikustól a katonatiszten át a gyámügyesig hosszan lehetne sorolni. Mondjuk egy patológus szakorvos nem igazán kap a tudásával azonos bért jelenleg sem. Ha még tandíj is lesz, egyszerűen nem lesz patológus. Vagy jóval drágábban lesz csak, az meg több járulékteher Stadler Józsinknak.
A szabadpiaci építészmérnök vagy adótanácsadó is beépíti az áraiba, hogy mibe is volt a diplomája, avagy másként fogalmazva ha a tandíj miatt csökken a diplomák száma, akkor megnő az értéke, és azt a diplomák tulajdonosai a kereslet-kínálat elvének megfelelően érvényesítik is az áraikban. Sajnos lesz egy egyensúlytalan, forrongó időszak, mikor mindenkiúgy érzi, hogy rosszul járt. Amikor mondjuk a dömpingdiplomás dömpingjogászok mellé bekerülnek a piacra a fizetős-diplomás jogászok, és látják, hogy ez igen rossz befektetés volt. Amikor a jelenlegi kritikusról katasztrófálisra változik az egészségügy nem-hálapénzes ágaiban az orvosellátottság.

Stadler Józsi meg menjen színházba, ha akar, ne keverjük ezt ide. Én diplomás vagyok, és évtizede nem voltam színházban.

>Amennyivel többet fizetnek be, annyival többet is vesznek ki a rendszerből.
-Ebben azért nem vagyok biztos. Lehet hogy átlagban így van (hiszen a diplomás Wekler mennyivel több szőlőtelepítési támogatáshoz jutott, mint alacsonyabb képesítésű versenytársai), de ha felsorakoztatjuk a diplomás alkalmazottak hadát, és a mediánt nézzük, akkor már távolról sem így áll a helyzet. A képzési költség (ha az tényleg racionális, társadalmileg hasznos képzés volt) nem az ő haszna (sőt, az idő alatt egy gázszerelő már a zsebeit tömi, mert dolgozik, míg ő tanul). Akkor a rendőr is baromi sokat vesz fel a közösből, mert kap az államtól ingyen fegyvert, golyóálló mellényt, autót - igaz ezeket csak a munka közben használja. Pont így van a diplomás is a diplomájával.

A különbség persze az, hogy a rendőrtől elveszik ezeket a dolgokat, ha leszerel, és hiánytalanul megkapja egy másik rendőr, a diploma meg akkor is az emberhez tartozik, ha kimegy vele külföldre dolgozni.

Szóval az "alanyi jogon" ingyenes diplomának nem vagyok híve. De azt látni kell, hogy a társadalmi igazságosság ettől nem áll helyre. Ha a rendőrnek magának kell fegyvert meg kocsit venni, akkor utána magasabb fizetés kell majd neki, a társadalom mindenképpen fizet. Legrosszabb esetben úgy, hogy a pályára alkalmatlan emberek mennek rendőrnek.

Aminek még nem vagyok híve, az a mindent vagy semmit elv. Vagy nulla a tandíj, vagy ötvenezer. Nehogymá' ezek után kölcsön adja az ember a jegyzeteit valakinek :-) Még a végén jobb lesz nálam az átlaga....

Csavarhúzós 2008.03.05. 23:54:38

Még egy dolog eszembe jutott: a top 15% tandíjmentessége akkor hogy is van? Szegény Stadler Józsi miért fizesse pont az elit elitjének a képzését, akik summa cum laude diplomájukkal a legjobb állások közül válogathatnak, köztük számosakat elszív a "brain drain"? Sőt már hallgató korukban nem hogy fizetniük nem kell, de kapják az ösztöndíjat.

Valószínűleg az van mögötte, hogy a tanulmányi eredmény csak szorgalom kérdése, és ezzel ösztökélünk jobb teljesítményre. De reálisan látni kell, hogy ez csak kis részben igaz, a tanulmányi eredmény tehetség kérdése, amit persze megalapoz a szegregáló alapképzésünk is. (Másrészt a motiváláshoz egy sávos rendszer jobb lenne, mint a "győztes mindent visz" szisztéma.)

A jobb teljesítmény miért bír akkora társdadalmi haszonnal, hogy Stadler Józsit megsarcoljuk? A csak simán jó miért nem?

Nem lenne-e igazságosabb, ha az állam nem a kiválóságot nézné (hanem eleve legyen olyan magas színvonal, hogy az elégséges tényleg ELÉGséges legyen), hanem az átvállalt tandíjét cserébe korlátozná a későbbi munkavállalási jogot.
Mondjuk a katonatiszteknél, nyomozóknál eleve ez van, ott az állam fizetne, a hallgató meg csak akkor, ha idő előtt leszerel.
Orvosoknál, tanároknál mondjuk lennének területi körzetek, hogy mondjuk 50%-al csökkentett tandíj annak, aki Salgótarjánba megy. Vagy 100% tandíjmentesség annak aki aneszteziológusnak, mentősnek, patológusnak, stb. megy.

Lényeg hogy az állam igényei és a hallgatók igényei így kerülhetnének szinkronba.

Csavarhúzós 2008.03.06. 00:01:24

Sőt tanároknál eleve annak tandíjkedvezmény, aki tanárnak is megy, mert sok a "szabad bölcsész", aki utána ha el is helyezkedik, más a feladat elvégzésére tulajdonképpen alkalmas érettségizetteket szorít ki a munkaerőpiacról. Szóval társadalmi haszon nem várható az ő taníttatásától, csak egyéni.
süti beállítások módosítása